Cari Blog Ini

Jumaat, 28 Oktober 2016

PULAU SIBUAN



Sibuan Pulau dikatakan salah satu daripada pulau-pulau yang paling indah di Laut Sulawesi. Ia adalah sebahagian daripada pulau yang terdapat di dalam kawasan Taman Marin Tun Sakaran (juga dikenali sebagai Semporna Islands Park), yang merangkumi pulau-pulau berikut selain Sibuan; Bodgaya, Boheydulang, Tetagan, Sebangkat, Selakan, Maiga dan Mantabuan. Selakan Dive lodge satu satunya penginapan yang terdapat di dalam kawasan ini. Sesetengah orang Bajau laut tinggal di pulau itu.Terdapat Kem Tentera Malaysia di pulau ini. Lawatan ke Pulau Sibuan biasanya sebahagian daripada satu hari perjalanan dari salah satu daripada pulau-pulau yang terdapat di daerah semporna . Pulau Sibuan-lebih popular dari mana mana pulau yang terdapat di semporna.

Menyelam di Pulau Sibuan


Pulau Sibuan dilihat sebagai salah satu tempat yang paling sesuai untuk mengadakan aktiviti Menyelam dan snorkeling merupakan pusat penyelam yang terbaik (penyelam makro syurga) tempat di Malaysia. Di sini anda boleh menikmati pertemuan dengan banyak makhluk di bawah air; seperti kuda laut pigmi, nudibranches, ikan mandarin, ikan buaya, ikan singa, ikan kala jengking dan ikan katak. Terdapat beberapa tempat menyelam yang menarik di sekitar Pulau Sibuan, yang paling popular adalah; Bahu kiri, Mandarin Point, Mandarin Bay, Froggy dan Drop-Off. Manakala snorkeling paling TOP di pulau ini yang mana pelancong boleh berjinak jinak dengan ikan yang terdapat di pulau ini.


Penginapan di Sibuan Island


Tiada penginapan disediakan di Sibuan Island. Pulau terdekat di mana anda boleh mencari resort /penginapan adalah Selakan Dive Lodge.


Bagaimana untuk sampai ke Sibuan Island


Untuk ke Sibuan Island anda perlu untuk mengambil penerbangan ke bandar pantai Tawau. Terdapat penerbangan harian dikendalikan oleh Malaysia Airlines dan AirAsia dari Kuala Lumpur (dan Kota Kinabalu) ke Tawau. Dari Lapangan Terbang Tawau anda boleh sama ada mendapatkan teksi (sekitar RM100 +) atau bas / van mini ke kampung Semporna, perjalanan 1,5 jam melalui ladang kelapa sawit yang tidak berkesudahan. Pada Semporna pelabuhan bot ke pulau-pulau tropika berlepas jiran. Perjalanan bot laju ke Sibuan tempoh 40 minit.







Belajar Menyelam 





Bejinak jinak dengan ikan

























Tiada ulasan:

Catat Ulasan