Cari Blog Ini

Jumaat, 28 Oktober 2016

PULAU BODGAYA

Pulau Bodgaya, Pulau Bohey Dulang dan Pulau Tetagan bersama-sama membentuk kumpulan separuh bulat pulau menandakan sebahagian daripada rim besar, kawah gunung berapi yang purba.

kawah itu kini dibanjiri dengan air laut membentuk megah, lagun biru 25-50m dalam.


Pulau Bodgaya adalah kira-kira 8km panjang dan 1.5 lebar (796,4 hektar), menjadikannya yang terbesar daripada lapan pulau di Taman Laut Tun Sakaran.


Ia mempunyai tiga puncak di antara 366 dan 455 meter tinggi, di mana cerun tanah curam ke atas dari pantai.


Ada satu himpunan flora dan fauna di lereng terlindung dan lembah-lembah Bodgaya, di mana tumbuh-tumbuhan yang paling kaya dan pokok yang paling tinggi di kawasan itu boleh dijumpai. Beberapa aliran air tawar mengalir sepanjang hujung utara pulau itu.


Tiada pantai pasir karang di sini, kerana ada di pulau-pulau lain yang berdekatan.


Beaches on Bodgaya Island terbentuk terutamanya daripada batu bundar batuan gunung berapi. Ini batu dipercayai lewat Tertiari (Pliocene) dan asal Kuarter (sehingga kepada 2.58 juta tahun yang lalu).


Perkara untuk dilakukan

Pelawat yang datang ke Pulau Bodgaya biasanya singgah sebagai sebahagian daripada perjalanan yang lebih panjang untuk berdekatan Pulau Bohey Dulang, salah satu destinasi yang paling popular di Taman Marin Tun Sakaran.

I. Snorkeling & Scuba Diving

Beberapa resort menyelam / pengendali menganjurkan snorkeling dan menyelam hari lawatan ke Pulau Bodgaya.

II. Bajau Laut (Sea Gypsies) Village

Kebanyakan pelawat ke Pulau Bodgaya datang untuk melihat kelibat penempatan Bajau Laut di tengah-tengah latar belakang yang megah pergunungan Bodgaya.

Accomodation

Selakan Dive Lodge satu satunya penginapan yang paling hampir dengan pulau ini dan yang terdapat di dalam Taman Marin Tun Sakaran.

Panduan Perjalanan

Bodgaya terletak kira-kira ± 35 minit dengan bot dari Semporna, ± 20 minit dari Pom Pom, ± 30 minit dari Mataking, ± 1,5 jam dari Mabul dan 5 minit dari Penginapan Selakan Dive Lodge.

Geologi

Rim kawah dibentuk oleh pulau-pulau 3 terus dalam air sebagai sebahagian daripada tali pinggang yang banyak terumbu karang (terumbu Southern Rim) antara titik selatan Bohey Dulang dan Tetagan.

Pulau rupa bumi yang lasak dengan wajah terjal dan lembah berhutan dengan batu gunung berapi terdedah di banyak tempat. Mangrove ditubuhkan bersama-sama banyak pinggir pantai.


Terdapat dua puncak pada 'lengan' barat pulau ini. Yang utama (Mt Bodgaya) mencapai ketinggian 455m, dan di sebelah timur ini adalah puncak yang mencapai ketinggian 427m. Satu lagi puncak (366m) didapati pada 'lengan' timur pulau itu. Kedua-dua 'senjata' dipisahkan oleh sebuah lembah, yang merentas dari utara ke sebelah selatan pulau itu. pulau ini juga diberi jolokan pulau mayat disebabkan bentuknya yang menyerupai mayat jika dilihat dari lokasi tertentu.


Akses adalah mungkin untuk paling persisiran pantai ketika air pasang, tetapi menjadi semakin sukar ketika air surut.







Kanak Kanak Bajau Laut































Tiada ulasan:

Catat Ulasan