Cari Blog Ini

Khamis, 27 Oktober 2016

PULAU SELAKAN

PULAU SELAKAN



Pulau Selakan dikenali sebagai salah satu daripada pulau-pulau paling padat penduduk di Taman Marin Tun Sakaran.

Satu-satunya sekolah di sekitar taman laut boleh didapati di pulau ini dan ia memenuhi keperluan pelajar dari 8 pulau-pulau di kawasan itu.

Terletak di bahagian selatan Pulau Maiga, Pulau Selakan juga merupakan salah satu-satunya pulau di Taman Laut Tun Sakaran di mana pengunjung boleh tinggal untuk bermalam.

Selakan Homestay/Selakan Dive Lodge menawarkan perkhidmatan penginapan dengan kapasiti 4 buah bilik yang boleh menampung seramai 30orang dalam satu satu masa berserta bot pengangkut yang boleh disewa dengan berkuasa kuda 200hp.

Penginapan adalah asas tetapi pengunjung berpeluang mengalami satu atau dua hari dalam kehidupan penduduk kampung yang memanggilnya kumpulan indah pulau-pulau menarik berserta pelbagai aktiviti.

Penduduk pulau itu termasuk legenda Bajau Laut (Sea Gypsies), yang tinggal di rumah bot kayu atau pondok jangkungan dibina di atas perairan di sekitar pulau itu.

Terdapat beberapa terbentang pantai berpasir di sekitar kampung dan ke arah utara pulau itu. Patches bakau berkembang bebas di sepanjang pantai barat laut.

Terdapat dua jeti di pulau itu, yang menyediakan akses mudah ke kampung. Selebihnya pulau ini hanya boleh diakses ketika air pasang dengan menggunakan bot.

Snorkeling & Scuba Diving merupakan aktiviti yang boleh dilakukan di pulau ini dan terdapat rumah penginapan di pulau ini yang di kenali sebagai SELAKAN DIVE LODGE.


Panduan Perjalanan

Selakan terletak kira-kira ± 25 minit dengan bot dari Semporna, ± 30 minit dari Pom Pom, ± 40 minit dari Mataking dan ± 1,5 jam dari Mabul.

Pulau ini terletak di sudut tenggara kompleks terumbu Sebangkat-Selakan. Ia meliputi kawasan seluas 32 hektar, terdiri daripada karang batu kapur, yang dibangkitkan beberapa meter di atas paras laut. Katil batu kapur telah terhakis dan melemahkan untuk membentuk garis pantai berbatu sekitar pulau ini.





















PENGINAPAN DI PULAU SELAKAN

Tapak Cadangan SDL







Bot SDL








AKTIVITI DI SELAKAN



Lepa Lepa

Dapor Lapohan

Proses Membuat Dapur Lapohan

Dapur lapohan yang siap


Aktiviti di waktu malam

Acara mengalai

Lepa Berhias

Rumpai Laut

Menanam rumpai laut

Ikan di pancing

Alat Tradisional

Ketam kelapa

Sunset di SLD

Aktiviti Memancing







TERDAPAT DI PULAU SELAKAN


Landak Laut @ Tehe Tehe 

Sudah Diproses

Dalamanya


Siput @ Kahanga

Landak laut @ Tayum

Udang Lipan
                                                                            Pulau Selakan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan